streep2

Het eerste jaar: na de eerste handelsdag

In onze publicaties, de gratis te downloaden whitepapers, het handboek ‘Iedereen Aandeelhouder’ en op de blog is veel te vinden over hoe werknemersaandelen of varianten daar op, ingevoerd kunnen worden. U kunt hier lezen hoe SNPI u hierbij kunt helpen. Echter, een participatieplan vergt ook onderhoud. Na het invoeren van een plan begint het allemaal pas echt. Gelukkig kan SNPI u daar ook van informatie over voorzien.

De invoering 

Bij de invoeringvan werknemersaandelen is er (hopelijk) heel veel tijd en aandacht besteed aan de inhoudelijke zaken van het plan, aan het informeren van het personeel, aan brochures en andere communicatiemiddelen. De eerste handelsronde is geweest en de eerste mensen hebben ingetekend. Hopelijk is dan 25% tot 50% van uw mensen meteen de eerste ronde ingestapt. Maar wat gebeurt daarna? Een participatiegraad van 50% is een mooi, vaak wel haalbaar resultaat. Om dat blijvend te behalen zult u er goed aan doen om met enige regelmaat aan uw medewerkers te vertellen waarom u het belangrijk vindt dat zij mede-aandeelhouder worden.


Communicatie met uw medewerkers

Uiteraard informeert u de zittende medewerker aandeelhouders voortdurend over hoe het gaat met uw onderneming. Maar vergeet dan niet om ook uw andere medewerkers een en ander te vertellen en hen ook hierbij te overtuigen van het belang van een brede participatie. Vraag de medewerker aandeelhouders die zijn ingestapt om hun verhaal te delen. Waarom doen zij mee? Vooral bij pure aandelenkoopplannen blijkt het best lastig een hoog deelnamepercentage te bereiken. U doet er altijd goed aan om te achterhalen waarom uw medewerkers niet meedoen. Een korte anonieme enquête is dan een goed idee. Op basis van de resultaten van deze enquête kunt u wellicht aanpassingen bedenken en toepassen. Het belangrijkste is dat de onderneming informatie over het aandelenplan zo vaak mogelijk herhaalt. De grootste fout die bedrijven maken is dat het plan slechts één keer per jaar ter tafel komt, wanneer er weer een handelsdag gaat aankomen. Heeft u het plan op een goede manier geïntegreerd in bestaande communicatievormen en werkt het plan zoals was uitgedacht bij de implementatie, dan hoeft u jaarlijks weinig extra onderhoud te plegen aan uw participatieplan. Uw onderhoud bestaat uit het continu informeren van uw medewerkers over de activiteiten van het bedrijf en hoe het nu en in de toekomst gaat.

De eerstvolgende handelsdag 

Na een jaar komt onherroepelijk een eerstvolgende handelsdag (tenzij u dat anders heeft opgenomen in uw regeling). Een eerste handelsdag is altijd even spannend. Uw accountant weet dat de jaarcijfers rond een bepaalde periode klaar moeten zijn voor uw onderneming. U heeft immers een bepaalde periode in uw reglement opgenomen dat er een handelsdag wordt uitgeschreven. Na het bekendmaken van de jaarcijfers, schrijft de onderneming of de STAK een handelsronde uit. De handelsronde wordt aangekondigd en eenieder die mag deelnemen ontvangt een brief met een inschrijvingsbrief. De onderneming of de STAK maakt dan ook de prijs van de aandelen en certificaten en als kan ook het uit te keren dividend bekend. Er volgt een op voorhand vastgelegde periode waarin men mag nadenken over de inschrijving. Wil men deelnemen of wil men aandelen verkopen, dan meldt men dat middels de aanschrijvingsbrieven. Soms zien we dat het twee documenten zijn, een voor aankopen en een voor verkopen. Vraag en aanbod worden geïnventariseerd door de onderneming, STAK of de partij die daarvoor staat benoemd in het reglement. Vraag en aanbod worden op elkaar afgestemd op basis van de spelregels in het reglement. De verdeling wordt vastgelegd in een verdelingsbrief en een bevestiging naar alle individuele kopers en verkopers. De transacties worden op een juiste manier bijgehouden. Wanneer het rechtstreeks aandelen betreft dan vinden de transacties plaats bij de notaris en de notaris houdt het aandelenregister bij. Zijn het certificaten van aandelen dan houdt de STAK een register bij of besteedt dit uit aan een derde partij.

Vraag en aanbod afstemmen 

De kunst van een participatieplan blijft het afstemmen van vraag en aanbod. Iets wat u vanaf het begin moet blijven monitoren en sturen. Houd daarbij de waardering van de onderneming van de onderneming als leidraad. Kijk ook naar de doelen: wilt u de onderneming laten groeien en op den duur de aandelen verkopen, dan is iedereen gebaat bij een zo hoog mogelijke koers. Is het participatieplan bedoeld om mede-eigenaarschap te stimuleren en samen delen in de resultaten dan heeft u meer aan een koers die langzaam stijgt, met gezonde koers- winstverhoudingen. U bent degene die aan deze knoppen draait. Wanneer u ziet dat de koersen gaan dalen of heel sterk gaan stijgen, ga dan niet achterover leunen en niets doen. Ook als uw medewerkers een groot vertrouwen hebben in de onderneming, zullen ze willen gaan verkopen zodra de koersen dalen, ook al is die koers daarvoor jaarlijks gestegen. U moet hierop gaan anticiperen. Maar ook koersen die te sterk blijven stijgen vragen om een interventie. Ook dan zullen aandeelhouders vaker willen verkopen.

Meer informatie

Voor meer informatie over financiële participatie en de daaraan gekoppelde medezeggenschap door werknemers, leest u onze handleiding. SNPI is er om u op weg te helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op, via ons telefoonnummer: 030-7531462 of mail@snpi.nl

New Call-to-action

Personeel binden

Download de handleiding