Denkt u na over het opzetten van een financieel participatieplan voor uw medewerkers? Lijkt hij het u wel wat als uw personeel zo betrokken is dat zij ook graag aandelen in het bedrijf willen aanschaffen? Wij zijn ervaren met de praktijk van financiële participatieplannen en aandelenplannen voor werknemers. Om alvast een boekje open te doen over hoe dit proces in zijn werk gaat hebben wij hier het volgende stappenplan, waar meer over te lezen is in ons boek Iedereen Aandeelhouder.
Vooral bij stap één en twee, oriëntatie en ontwerp, zien wij dat deze in de praktijk weleens door elkaar lopen. Dat is begrijpelijk, want in de ontwerpfase wordt er echt praktisch aan het ontwerpen van een financieel participatieplan gewerkt, terwijl de oriëntatiefase wat minder omlijnd is. Toch is deze fase wel erg belangrijk, net als alle vier stappen in het volgende plan.
In de eerste stap worden de bomen van het bos onderscheiden, hierin wordt gekeken welke kant een onderneming op wil met haar participatieplan. Wat zijn de doelen van de onderneming en kunnen deze met werknemersaandelen gerealiseerd worden? Ook voor de DGA en de toekomstige aandeelhouders is het belangrijk om te kijken wat bij hen persoonlijk past, hoe zien zij zich als medewerker in het bedrijf?
De oriëntatiefase moet u als directie en aandeelhouder zelf doen, daar kunnen wij niet bij helpen. Toch is deze fase ook erg belangrijk voor de adviseur, zolang u niet weet wat u wilt en wat de doelstellingen van uw bedrijf zijn, zal een adviseur ook niet precies weten wat hij of zij voor u kan doen. Erg belangrijk is het bovendien ook om dit gedachte proces goed door te communiceren met uw medewerkers, zodat zij straks kunnen participeren en eventueel investeren in een bedrijf waar zij zich prettig voelen en wat zij goed kennen.
Na de oriëntatiefase komt u op het punt dat u verder wilt en de plannen concreter wilt uitwerken. Welke soorten van financiële medewerkersparticipatie zijn er? Welke past bij mijn bedrijf? Dit zijn iets meer gespecialiseerde vragen, en daarom is het nuttig om in deze fase externe adviseurs in te schakelen. Kies hierbij wel voor gespecialiseerde adviseurs, die ervaring hebben met werknemersaandelen, dat kan een hoop tijd schelen. In onze handleiding die op deze pagina te downloaden is vindt u bovendien meer informatie over welke soorten financiële medewerkersparticipatie er bestaan en wat voor gevolgen die zullen hebben.
Het invoeren van het participatieplan is de derde stap. Een financieel participatieplan voor medewerkers bestaat uit vier componenten: strategie en beleid, financieel, techniek en HRM. Deze componenten worden uitgebreid besproken in het boek “Iedereen Aandeelhouder” wat aan te schaffen is op onze website onder publicaties. Het implementeren van dit plan is natuurlijk niet de corebusiness van uw bedrijf, maar het is prettig als er een team is wat hier af en toe echt voorrang aan kan geven zodat het proces niet vertraagd wordt. Een externe adviseur kan er ook voor zorgen dat probleem worden opgelost tussentijds, en het tempo van de implementatie erin blijft.
Het laatste onderdeel van het plan is het onderhoud in de evaluatie ervan. Het gaat hier om de te meten effecten, de administratie ervan en de ontwikkeling van uw plan en de deelname aan het plannen in de toekomst.
Een traject van oriëntatie tot ontwerp neemt minimaal zes maanden in beslag en misschien wel langer. Dat betekent niet dat u er persoonlijk zes maanden dag en nacht mee bezig moet zijn, als ervaren adviseur nemen wij bij SNPI U graag wat moeite uit handen in fase twee, drie en vier. Het is wel belangrijk dat u het plan u goed eigen maakt, het is uw plan, met uw bedrijf en uw werknemers.
Voor meer informatie over financiële participatie door werknemers, leest u onze handleiding. SNPI is er om u op weg te helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op, via ons telefoonnummer: 030-7531462 of mail@snpi.nl.