streep2

Wat is de purpose van een participatieplan? 

Tijdens ons diner dit jaar vertelde Gijs Stigter over hoe de waarom-vraag leidend is bij zijn bedrijf 2nd Sense. De purpose, oftewel het doel van de onderneming moet overlappen met de persoonlijke doelen van werknemers. Dit is bij 2nd Sense erg goed uitgepakt in een bedrijf met volledig zelfsturende teams en een toegenomen motivatie als gevolg van het participatieplan. Daarom is het belangrijk om goed na de denken over het waarom achter een participatieplan.

Van medewerker naar mede-eigenaar 

Door middel van het invoeren van medewerkersparticipatie laten organisaties zien dat medewerkers serieus genomen worden. Ze laten met participatie zien dat de medewerkers gewaardeerd en gehoord worden. Het betrekken van de medewerkers bij belangrijke besluiten op verschillende niveaus werkt motiverend. Wanneer medewerkers deelnemen aan een financieel medewerkersparticipatieplan, krijgen zij doorgaans meer informatie over de organisatie. Zij verdiepen zich in het bedrijf en krijgen meer oog voor het grote geheel.


Van medewerker naar adviseur

Omgekeerd krijgt het bedrijf een duidelijk signaal terug. Geloven de medewerkers in het bedrijf en durven zij erin te investeren? Een veelgehoorde vraag bij ons aan tafel is: Hoe zorg ik ervoor dat mijn medewerkers meedoen aan het aandelenplan. En ook medewerkers stellen zich de vraag waarom zij mee zouden doen. Van oorsprong zien we in Nederland duidelijk twee gescheiden rollen: iemand is medewerker, of iemand is werkgever. Met maar 2500 bedrijven met een bedrijfsbrede aandelenparticipatie in Nederland is de kans dat uw medewerker al eerder met aandelen te maken heeft gehad best wel klein. Dit betekent dat u uw medewerkers moet informeren over alles, ook over wat aandeelhouderschap eigenlijk is. Daarna kunt u beginnen om uw medewerkers te informeren over uw eigen ideeën voor de aandelenparticipatie in uw bedrijf. Waarom zouden medewerkers mee willen doen? Verplaatst u zich daarbij in de medewerkers. Heeft u een plan dat gestoeld is op alleen het extra belonen van mensen dan is de vraag niet zo moeilijk te beantwoorden. U geeft de medewerkers een deel van de winst en daarmee is de kous af. 

Aandelen schenken of verkopen? 

Als u alle medewerkers gratis aandelen geeft, of opties, doen zij vanzelf mee – zolang het moet of zolang ze dit als waardevol zien – en wordt het al relevant om hierover na te denken, want u wilt niet dat ze de aandelen zodra dat kan verzilveren of – misschien nog erger – er nooit meer over nadenken. Bij een plan waarin de medewerkers zelf actief geld inleggen wordt de vraag nog meer relevant. Ondernemers die starten met een aandelenplan, vergeten soms om even op de stoel van de medewerker te gaan zitten. Probeer eens te bedenken wat de redenen kunnen zijn voor uw mensen om deel te nemen aan uw aandelenregeling. Luister eens kritisch naar uw eigen verhaal. Ondernemers zijn vaak erg enthousiast over wat zij willen bereiken met het participatieplan: meer betrokkenheid, continuïteit, ondernemerschap verbeteren en medewerkers mee laten profiteren in de resultaten. Er is zeker niets mis met deze doelstellingen, alleen ze zijn niet allemaal erg interessant vanuit het perspectief van de medewerker. Denk goed na over: Wat ga ik via dit plan aan de medewerkers geven? Wat verwacht ik in ruil van ze terug? Wat ga ik, via dit plan, doen om dat te faciliteren en aantrekkelijk te maken? Hoe gaat dit de bedrijfsresultaten beïnvloeden en wat zien we daarvoor terug?

 

Meer informatie

Voor meer informatie over financiële participatie en de daaraan gekoppelde medezeggenschap door werknemers, leest u onze handleiding. SNPI is er om u op weg te helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op, via ons telefoonnummer: 030-7531462 of mail@snpi.nl

Download de handleiding

Personeel binden

Download de handleiding